Elektronisch Tuning

Dit is tegenwoordig belangrijker dan mechanische tuning zeker voor de huidige straat motoren. De fabrikanten doen vreselijk hun best om zoveel mogelijk vermogen uit hun motoren te halen. Dus mechanisch is er veel minder winst te behalen dan een aantal jaren geleden. Ze hebben hierbij wel beperkingen, De euro norm hierbij moet de motorfiets aan een bepaalde uitstoot en geluid eisen voldoen, wat niet gunstig is voor het motor karakter. Hierdoor krijg je vaak een bokkige en slechte gas reactie bij lager toerentallen en het middengebied (close loop).

De close loop is gemaakt voor de euro norm dit betekend dat tot +/- 20% gas opening, de lambda het mengsel te arm af regelt. (dit is ook het type goedkeur testgebied) als je normaal op de weg rijd, zal je waarschijnlijk voor 90% in de close loop rijden, dus bijna altijd.

Geef je meer als 20% gas dan rij je in de open loop, dus geen werkende lambda meer maar basis map (open loop). In dit gebied staat hij meestal te rijk afgesteld. De reden hiervoor: motor schade voorkomen, in verband met toleranties. Er is geen motorblok hetzelfde, maar er is 1 basis mapping voor hetzelfde type motor ontworpen ook bij vaste vervanging mappen word hier rekening mee gehouden, dus ook meestal te rijk.

Wij kunnen bovenstaande problemen voor U oplossen zonder dat het verbruik aangetast word, want de gemiddelde waardes komen dichter bij elkaar te liggen.

Op onze geremde testbank wordt een custom mapping voor uw motorfiets gemaakt (op een testbank zonder rem is dit niet mogelijk)

Gelukkig zijn er tegenwoordig vele mogelijkheden waarmee je de injectie en eventueel de ontsteking mee kunt aanpassen, onze voorkeur gaat uit naar real time tuning.

Real time tuning houd in dat je de afstelling aan kunt passen tijdens het testen met lopende motor. Tune Boy wifi is hier zeer geschikt voor. Met een Power Commander/Rapid Evo/ Ignijet vervangings ecu, is real time tuning ook mogelijk.

Bij voorkeur stellen wij dikke twins af per cilinder, er wordt dan een aparte map voor elke cilinder gemaakt tijdens het afstellen kwamen wij enorme verschillen tegen, vandaar deze oplossing voor een veel beter resultaat.

Ook bestaat er tegenwoordig een auto tune (automatisch tunen). Wij gebruikten dit liever niet omdat wij proef ondervindt lijk vast hebben gesteld, dat een custom map beter functioneert. Auto tune zorgt ervoor dat de aangepaste lambda waarde over het hele gebied het zelfde blijft, wel werkt dit met enige vertraging helaas. Maar een motorfiets is niet lineair en dus de hoeveelheid ingespoten brandstof kan ook nooit lineair zijn. Af en toe heeft hij net iets meer of minder brandstof nodig. Komt nog bij dat, eventuele lekkages in het inlaattraject of uit laatsysteem er voor zorgen dat de lambda een vals signaal door zal geven aan de ecu, met alle gevolgen van dien dit is ook de reden waarom race motoren altijd met een custom map racen en niet met auto tune.

Als u de motorfiets aanbiedt voor Tuning, is eerste vereiste dat het uitlaatsysteem goed is en zonder lekkages. Dit is belangrijk omdat we de hoeveelheid zuurstof meten in de uitlaatgassen. Ook moet de motorfiets in goed staat van onderhoud verkeren. Het komt vaak genoeg voor dat we eerst moeten sleutelen voordat we kunnen afstellen.

In de praktijk komen we veel zogenaamde home made mappings tegen, maar na uitlezen blijken dit vaak standaard vaste mappen te zijn. Die van het internet geplukt worden of een copy zijn van reeds bestaande mappen. Ook de werkplaats mapping zonder testbank controle levert vaak niet het juiste resultaat op, bijna goed noemen we dat.

Nog even dit, er wordt een testrun gemaakt voor en na alle aanpassingen, zodat u een goed beeld krijgt van het verkregen resultaat. Op dezelfde testbank met dezelfde instellingen natuurlijk. De praktijk spreekt voor zich.

Als U vragen heeft omtrent uw motor, bel of mail dan gerust. Dan kunnen wij eventueel voor uw type motor een passende oplossing aanbrengen. En geheel vrijblijvend een offerte aanbieden. Wel graag merk, type en bouwjaar vermelden.

 

Ducati Multi Strada 1200 100 CV uitvoering

1= Vermogen voor afstellen
2= Koppel voor afstellen
3= Vermogen na afstellen met Rexxer
4= Koppel na afstellen met Rexxer

Ducati Multi Strada 1200S

1= Vermogen voor afstellen
2= Koppel voor afstellen
3= Vermogen na afstellen met Tuneboy en K&N en MIVV uitlaat
4= Koppel na afstellen met Tuneboy en K&N en MIVV uitlaat

Ducati 1098S

1= Vermogen voor afstellen
2= Koppel voor afstellen
3= Vermogen na afstellen met Perf ECU
4= Koppel na afstellen met Perf ECU
5= Vermogen na afstellen met Perf ECU met Power Commander
6= Koppel na afstellen met Perf ECU met Power Commander

Ducati Panigale 1199

1= Vermogen voor afstellen
2= Koppel voor afstellen
3= Vermogen na afstellen met Tuneboy
4= Koppel na afstellen met Tuneboy

Ducati Monster S4R

1= Vermogen voor afstellen
2= Koppel voor afstellen
3= Vermogen met Power Commander 0 map
4= Koppel met Power Commander 0 map
5= Vermogen na afstellen met Power Commander HdeB mapping cilinders apart
6= Koppel na afstellen met Power Commander HdeB mapping cilinders apart

Kijk ook eens bij afstelmogelijkheden.